Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 1. november 2010

Tid til en øl - Tenerife / Dorada – Tropical - Reina


1. November 2010

Så er vi vendt hjem fra ferien på Tenerife. Vi ankom til Playa de las Americas lidt over middag. Denne deciderede turistby ligger på den solrige sydvestkyst. Vores hotel – Coral Beach – var småt og hyggeligt med et lille, men godt poolområde, hvor vi kunne nyde solen og varmen. Vi gik hen til den lokale købmand – Hiberdino – for at købe sandwich, vand og frugt. Og så lidt på butikkens udvalg af øl.

Der var Budweiser, Carlsberg, Bavaria og Erdinger – blot for at nævne nogle af dem jeg ikke smagte.

De første 3 dage havde vi ikke planlagt nogen udflugter. Vi nød solen om formiddagen, spiste frokost på hotellet og så på byen om eftermiddagen. Så her var der lejlighed til at prøve nogle af de lokale øl fra Hiberdino.



”Dorada” er den lokale øl, der fremstilles på Tenerife, så det var naturligt at starte med den. På dåsen ses Tenerifes berømte vulkan – Teide, der er Spaniens højeste bjerg. Bryggeriet er nu en del af CCC-gruppen( Compania Cerveza de Canarias ), men det blev grundlagt i 1939. Dorada bliver især solgt på Tenerife og de andre vestlige øer. I 2009 blev øllet smagstestet i Bruxelles, med fine anmeldelser til følge.

Det er en pilsner på 4,7%. Den er lys og klar med mange bobler. Der er en lidt sødlig duft af malt, men med en snert af citrus. Den føles forfriskende i munden, næsten lidt sodavandsagtig ( spritzig ), men den har en udmærket smag med en pæn bitterhed i eftersmagen.

Karakter 3


Til aften smagte jeg den på fad i en af de lokale restauranter


Dagen efter åbnede jeg for ”Tropical”, som man til gengæld næsten ikke kan opdrive i restauranterne, men den kunne fås hos købmanden. Den brygges på Grand Canaria og sælges især på de østlige øer. Tilhører også CCC-gruppen. Det er det ældste bryggeri på øerne – fra 1924 og ligger i Las Palmas. På etiketten ses en hund, da man mener at hunde – ”canis” – har noget med øernes navn at gøre.
”Tropical” er også en pilsner på 4,7% og med en dags mellemrum er det måske vanskeligt at registrere de store forskelle, men alligevel….. Den er lys og klar med mange sløve bobler. Duft af støvet strå. Den føles let i munden og smagen er præget at en ascorbinsyreagtig citrus ( ikke nævnt i indholdsfortegnelsen ). Der afsluttes med en let bitterhed. Jeg synes måske, den virkede lidt med neutral end Dorado, men måske var pilsnertrætheden bare ved at indtræffe sig allerede.
Karakter 2+
Om eftermiddagen købte vi et videokamera, og blev præsenteret for en lokal øl – ”Supersol Cerveza”. Det ved jeg ikke, om er rigtigt. Det er vist den samme øl i alle Supersol butikkerne. Jeg havde travlt med at følge med i instruktionen af videokameraet, så min bedømmelse er ikke synderlig koncentreret, men smagen virkede frisk og ret ordinær. Med forbehold …
Karakter 2

3. dag åbnede jeg så for den nyeste øl på markedet. ”Reina” forhandles overalt på øerne, og er den uafhængige spiller. Jeg må sige med det samme, at jeg forstår ikke, hvordan de er kommer ind på markedet, for deres øl er ringe. Dog fik jeg senere på ugen en fadudgave, der måske gav lidt af svaret, for den var væsentlig bedre – herom senere.
”Reina Oro” er en guldøl på 5,0%. Lys og klar med få bobler. Hvidt usammenhængende skum og en lidt kedelig, kemisk duft. Let i munden. Neutral smag efterfulgt af en sur bitterhed
Karakter 1                                               
Playa de las Americas er først og fremmest baseret på turister, så der er engelske og irske pubber, tyske værtshuse osv. Og jeg fandt tidligt på ugen et belgisk værtshus med god belgisk øl, men mere om det i morgen.

1 kommentar:

  1. Hej ved du hvor man kan Købe ølen Dorada henne i København el en webshop:)? Vh henrik

    SvarSlet